Från offert till support

Polystar knyter ihop hela kundresan med VisionFlow

När komplexa kundflöden ska hanteras över flera affärsområden krävs ett system som kan hålla ihop helheten. För Polystar, som verkar i en konkurrensutsatt och tekniskt avancerad bransch, blev VisionFlow lösningen som skapade ordning, spårbarhet och finansiell kontroll i hela organisationen.

-“Vi har många olika tjänster såklart, men sammanfattat fokuserar en stor del av erbjudandet på att samla in data från näten och tillhandahålla verktyg för analys av nätverksinformation samt en annan del som handlar om att testa operatörernas nät. Och vi jobbar med all typ av telefoni; fast, mobilt och IP,” berättar Erik Sandström, Senior System Specialist på Polystar.

Resan mot ett samlat system

Bakgrunden till införandet av VisionFlow var en ohållbar situation med det tidigare supportsystemet. Det var tungarbetat, svårt att integrera och kunde inte ge de rapporter och underlag som verksamheten behövde. Framför allt saknades kopplingen mellan supportärenden, projekt och utveckling, något som försvårade uppföljningen och gjorde det svårt att se helheten.

-“Det stora behovet av ett smart ärendehanteringssystem med tydlig uppföljning och stöd för projektstyrning ledde oss till VisionFlow,” säger Erik. “Dessutom får vi alltid snabb och bra återkoppling från Visioneras support när vi behöver det – inget faller mellan stolarna.”

Ett system för hela verksamheten

Sedan implementeringen har VisionFlow vuxit till att omfatta hela organisationen. Polystar började i supporten, men såg snabbt potentialen och har därefter utökat användningen till flera avdelningar.

Alla offerter hanteras nu i VisionFlow. När en offert godkänns skapas automatiskt ett leveransprojekt baserat på offertens innehåll. Eventuella kundönskemål som uppstår efter leverans länkas till samma projekt och följer med hela vägen till utvecklingsteamet.

Denna röda tråd – från offert till leverans, vidare till utveckling och support – gör att Polystar alltid kan följa hela kundresan i detalj.

Dessutom har Polystar skapat en Customer Access Portal i VisionFlow, där kunderna själva kan logga ärenden, följa status och kommunicera direkt med supportavdelningen.

Spårbarhet som skapar kontroll

För Polystar är spårbarheten den största vinsten. VisionFlow har gett dem en komplett bild av hur kundflödena hänger ihop; och ett tydligt beslutsunderlag för hela verksamheten.

“Spårbarheten i VisionFlow är väldigt bra, vi får en tydlig och detaljerad bild över hur kundflödena hänger ihop från offert till leveransprojekt och utveckling”

Erik Sandström, Senior System Specialist på Elisa Polystar

All tidsrapportering sker också i VisionFlow, vilket gör att Polystar kan analysera projekt; och kundlönsamhet, se resursfördelning och ge HR korrekta underlag inför löneutbetalningarna. Resultatet är bättre ekonomisk kontroll, större transparens och tryggare beslutsprocesser.

-“Vi får en pålitlig finansiell kontroll som vi är fullt beroende av. Systemet är högst kritiskt för vår verksamhet.”

Framtidssäkra era flöden

Med VisionFlow har Polystar skapat ett enhetligt arbetssätt som knyter ihop hela kedjan; från offert till support. Genom att samla all information i ett system får de full spårbarhet, bättre beslutsunderlag och en stabil grund för fortsatt tillväxt.

Vill du veta hur VisionFlow kan hjälpa din organisation att skapa struktur, kontroll och smidigare flöden? Kontakta oss för en demo eller prata med en produktspecialist.